Back 

Forum

Hej och välkomna in på VRCSK's forum. Alla kan titta på inlägg som finns, men vill du svara på ett inlägg eller skapa en ny tråd måste du registrera dig och vara inloggad. Är du inte tidigare redan registrerad gör du det genom att klicka på "Skapa konto" här uppe till höger.

Innan du skriver ditt första inlägg så läs reglerna under "Om forumet".
 

   
  Du är här: VRCSK's Forum -> 1:10 och Short course -> Projekt Slash 4x4 => Truggy - input önskas!
Användare Meddelande
  2014-09-27 17:45   1 
 
JonasP
Inlägg: 41
Trådar: 4
Ort: -
Hej,

Jag är ny i klubben (går med 1:a okt inför 2015) och nybörjare på rc. 

Efter lite forskande köpte jag mig en Traxxas Slash 4x4 (RTR) eftersom det verkade vara en ok nybörjarbil om man inte hade racing ambitioner. Ganska snart insåg jag dock att det kanske inte var precis den typ av bil jag ville ha. Därför tänkte jag nu bygga om den till en Truggy eller Truck, med större hjul och kanske en annan kaross.

Planen är att köra lite där jag bor på en bmx-bana och kanske på 1:8 banan.

Jag har tittat på däck av typen pro-line Trencher 2.8" eller kanske Badlands 2.8". Sedan blir det väl en höjning av karossen till att börja med och sedan kanske en annan smalare kaross än Slashens original som är rätt bred.

Något som gjort något liknande eller kan ha input ändå?

Hur är dom här däcken? Funkar en RTR slash med dom eller kommer motor och ESC etc gå varmt med så stora däck?

Var kan man köpa karosser? Drömmen är att hitta en Corvette '69 (C3-modellen) omålad. Men det verkar svårt :-(

Tacksam för alla synpunkter och tips.

//Jonas Persson 

  2014-09-27 18:30   2 
 
bico
Roll: Administratör

Inlägg: 3861
Trådar: 204
Ort: Riksby, Bromma, Stockholm
        Hej Jonas,

Välkommen som ny medlem i klubben!

Jag kan tyvärr inte ge dig någon konkret hjälp med ditt projekt att konvertera en Slash 4x4 till en Truggy (eller Truck). Men spontant rekommenderar jag att du inte bygger om den utan behåller den precis som den är. En fyrhjulsdriven Slash är en riktigt kul bil med stor potential och en mycket bra bil att börja med som nybörjare. Den är väldigt tålig och kräver inte så mycket underhåll. Och den får köras på båda våra två banor på vårt område i Lövsta. En Truggy (eller Truck) av den storlek du funderar på får bara köras på 1:8-banan.

Det är så vitt jag vet väldigt få medlemmar i klubben och tillfälliga besökande förare som kör Truggy, så du lär nog tyvärr bli relativt ensam om att göra det på vår 1:8-bana. I och för sig kommer din Truggy att påminna om en något förvuxen Slash. Åtminstone inledningsvis. Men av det jag läser är det kanske snarare en Truck än en Truggy du tänker bygga. Eller funderar du på att även byta ut de ordinarie bärarmarna mot längre?

Vad är den viktigaste orsaken till att du vill bygga om din bil? Är det för att du vill från Slashen? Eller till Truggyn?

Jag föreslår att du avvaktar eventuella ytterligare svar här i tråden i forumet, om du inte har väldigt bråttom, och tar dig en extra funderare innan du sätter igång.

Trevlig fortsättning på helgen! Och lycka till oavsett hur du gör och om du går vidare med ditt projekt!

        /Birger

  2014-09-27 18:14   3 
 
Filip
Inlägg: 82
Trådar: 3
Ort: Stockholm, Spånga
Hejsan!

Jag har haft en slash 4x4 tidigare och byggde om den till en 1:8 byggy.

Köpte adaptrar så man kan få på 1:8 buggydäck eller fälgar med 17mm hex, Länk: http://stockholm.reservdelsrc.com/aluminum-wheel-adaptor-17mm-for-traxxas-slash-4x4/11861-0

köpte också några krossfästen så jag kunde montera karossen och sedan fram och bakbumpers.
Motorn kan dock bli lite varm men då får man dreva ned den med en annan piniong.

Jang på URC har en serie där han bygger om en slash/Traxxas stamped 4x4 till alt möjligt. Länk: https://www.youtube.com/results?search_query=urc+ShapeShifter

Eller: https://www.youtube.com/watch?v=lmKbn_RXPf8

How to: https://www.youtube.com/watch?v=ZO__mIP4Dq4

Om man inte orkar bygga själv kan man köpa detta kit från TeamStrc. Länk: http://www.teamstrc.com/index.php?route=product/category&path=65

Lycka till! =)


// Filip



Hongnor X3sabreE 1:8 el. TLR 22 1:10 2wd buggy,
Carisma Gtb 1:16 buggy
  2014-09-28 21:08   4 
 
JonasP
Inlägg: 41
Trådar: 4
Ort: -
Tack Birger och Filip för era svar!

Jag ska fundera lite mer på vad jag ska göra med min slash. Ska framförallt se till att testa den på bana innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra med den. Den ska få en ordentlig chans först :-) 

@Birger: Efter att ha kört några packs genom den känns det som om asfalt inte är dess rätta element (visste jag väl iofs innan), den har ju rätt hög tyngdpunkt (jag har ju inte LCG chassit) och det blir myckt sladd och rullningar. Kör jag på min närliggande BMX-bana så kändes det som om lite större hjul inte hade skadat. Där föddes iden om en Truck eller Truggy. Jag har inte haft några konkreta planer på ombyggnader ännu annat än nya hjul och att höja upp karossen. har kollat på en massa videos på youtube och det verkar som om man kan ha lite olika ambitionsnivåer.

@Filip: Tack för tipsen! En del av dom hade jag hitytat redan. URC gör mycket bra videos. Mycket intressant att titta på där.Jag ska kolla in de andra du länkat till.

17 mm hjuladaptrar har jag övervägt - är de bara vettiga att köpa om man vill ha 1:8 buggyhjul eller kan det finnas en poäng i dom även om man bara vill sätta på lite bättre 2.2" hjul på bilen? 

Traxxas Backslash 4x4 with Proline Badlands - den här hade jag faktiskt sett, otroligt cool :-D. Musiken gör ju sitt till med.

Tipset om buggy conversion kit ska jag spara - kan vara bra att ha!

Tack båda två återigen för snabba och bra svar - kul med ett aktivt community!


//Jonas




  2014-09-29 14:58   5 
 
Filip
Inlägg: 82
Trådar: 3
Ort: Stockholm, Spånga

Pröva gärna att köra på banan innan du börjar bygga om den.
Som short curse är den väldigt hållbar tack vare den stora breda karossen
samt de stora bumpersarna. 
Så fort jag byggde om min till buggy började bärarmar och dyl. och gå sönder.

17 mm adaptrar kan vara bra om du vill ha ett bredare däckval.
Slashen har en ganska egen design på fälgar och däck så kan vara svårt att hitta bra däck som passar.
Kan rekomendera Sweep däcken som är väldigt prisvärda och går och köpa på kullagergrossisten.se

Länk: http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=209_263


// Filip



Hongnor X3sabreE 1:8 el. TLR 22 1:10 2wd buggy,
Carisma Gtb 1:16 buggy
  2014-09-29 18:14   6 
 
JonasP
Inlägg: 41
Trådar: 4
Ort: -
Jag kommer nog vänta med att bygga om den, men är sugen på att köpa nya hjul.

Om jag sätter på 17mm adapter
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?products_id=4968

som du tipsade om Filip, och kanske hjul som 
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?cPath=209_263&products_id=6535

(de här hjulen är ju betydligt billigare än t.ex. Pro-line mfl gissar att de slits snabbare?)

kommer de då att sticka ut utanför karossen tror du?

Är det något mer man behöver än de här två sakerna (17mm adapter + Sweep-hjulen)?

Hur är det på höjden? Behöver man hissa upp karossen något? Hittar inga mått på dom.

Jag gillar idén att köra 17mm hex och lite billigare hjul. Då kan man ju testa lite olika sorter utan att bli ruinerad. Kanske en uppsättning för inomhusbruk mfl.

Samtidigt så vill man ju inte att allt ska börja gå sönder för att man moddar bilen så klart.

//Jonas

  2014-09-29 19:55   7 
 
Filip
Inlägg: 82
Trådar: 3
Ort: Stockholm, Spånga


Tror hjulen kanske kommer sticka ut någon enstaka millimeter.


Tror inte du behöver höja karossen utan det är bara att klippa bort lite runt hjulhusen.
men om du vill höja karossen kan du använda dessa x2:
http://www.kullagergrossisten.se/product_info.php?products_id=3839


Sweeap däcken slits nödvändigtvis inte fortare än andra märken.
om du vill att däcken ska hålla lite längre ska man ta ett så hårt gummi som möjligt 
och så stora "nabbar" som möjligt.


// Filip



Hongnor X3sabreE 1:8 el. TLR 22 1:10 2wd buggy,
Carisma Gtb 1:16 buggy
  2014-09-29 19:59   8 
 
bico
Roll: Administratör

Inlägg: 3861
Trådar: 204
Ort: Riksby, Bromma, Stockholm
Visst är det en fördel med 17 mm hex-adaptrar genom att man blir något lite friare i valet av däck och fälgar. Men tänk på att bilen blir någon centimeter högre än med 12 mm hex-adaptrar och de däck och fälgar som passar dem. Det innebär att bilens tyngdpunkt höjs och att bilens förmåga och tendens att välta ökar. Inte markant, men klart märkbart.

Jag kommer med tiden byta tillbaka till 12 mm hex från 17 mm hex på min Slash 2WD för att på så sätt sänka tyngdpunkten.

        /Birger

  2014-09-29 21:52   9 
 
JonasP
Inlägg: 41
Trådar: 4
Ort: -
Tack för tipset Birger!

Jag försökte se hur stora buggyhjulen var men ingen av de tillverkare jag tittade på hade satt ut den verkliga storleken på däcken. Är de högre än originalhjulen blir det ju så klart lite lättare att välta. Värt att komma ihåg.

::EDIT::
Verkar som om buggyhjul är cirka 112mm medan min slashhjul är 105mm.
//Jonas

  2014-09-29 22:12   10 
 
bico
Roll: Administratör

Inlägg: 3861
Trådar: 204
Ort: Riksby, Bromma, Stockholm
Ok. Så det skiljer inte mer än så mellan de olika hjultyperna?

Min känsla är dock att det är betydligt större tyngdpunktsförskjutning än de 3,5 ((112 - 105) / 2) mm som de hjuldimensioner du nämner innebär. Jag har tyvärr dålig kunskap om detta med offset, alltså hur långt in eller ut hjulen sitter på hjulaxlarna, men kanske även detta skiljer sig åt mellan hjultyperna?

Hursomhelst: Min uppfattning och erfarenhet är att bilen blir lite mer benägen att välta med 1:8 buggy-hjul än med 1:10 short course-hjul.

        /Birger

  2014-09-30 07:41   11 
 
JonasP
Inlägg: 41
Trådar: 4
Ort: -
Jag tror dig Birger. Dels så kan säkert buggyhjulen variera i storlek så det blir en större skillnad än den jag nämnde, dels så kan de säkert vara lättare än SC-hjulen, då förskjuts ju tyngdpunkten uppåt av det skälet också. Bättre grepp ger väl också en högre beägenhet att välta så det är nog många faktorer som kan öka vältrisken.

Till sist så är det ju ändå verkligheten och inte kartan som gäller :-)

//Jonas

  2014-09-30 17:37   12 
 
JonasP
Inlägg: 41
Trådar: 4
Ort: -
Jag hade ju tänkt att testköra på banan först men kunde inte hålla mig. :-)

Beställde en konverteringssats till 17mm hex och 4st AKA Enduro från Kullagergrossisten. Sedan fick det bli en pro-line karosshöjarsats från reservdelsrc.

Tack för alla tips och råd. Hoppas vi ses på banan snart.

//Jonas

  2014-09-30 23:37   13 
 
bico
Roll: Administratör

Inlägg: 3861
Trådar: 204
Ort: Riksby, Bromma, Stockholm
Det blir säkert bra. Huvudsaken är ju att du är nöjd. Och att du är med i klubben.

        /Birger

  2015-01-14 20:46   14 
 
JonasP
Inlägg: 41
Trådar: 4
Ort: -
Har inte uppdaterat den här tråden sedan jag satte dit 17mm hexarna och AKA-hjulen mendet blev jättebra!

Nästa projekt som påbörjades i höstas var en uppgradering av dämpare (originaldämparna är ju rätt klena).

Efter lite efterforskande så verkade det som om HotBodies D8 dämpare var ett bra val. Många rekommenderade dom eftersom det skulle krävas minimalt med moddar. Jag har gjort väldigt lite (beställde lite distanser för framvagnen och satte dit några tjocka brickor bak om jag inte mins fel) och nu sitter de där. Tyvärr finns nu lite för få justeringsmöjligheter i min setup. För att få det krävs att man moddar lite till. 

Dämparna hittade jag hos Jannesminioffroad på rea (tror jag köpåte de sista). 

Ser verkligen fram emot att får testa på banan i vår!

//JonasP

PS som referens la jag upp originaldämparen (RTR) med så får man en känsla för hur stor D8-dämparen egentligen är.

Hem | Info | Länkar | Galleri | Våra banor | Forum | Kalender
Copyright Västerorts RC Sportklubb 2020

Seslendirme

Almanca Seslendirme

Ses Bankası

Tanıtım Filmi Seslendirme